Pimeä tie

perjantai 14. elokuuta 2015

Studiopäiväkirja, päivä 7 - liidit taputellaan

Keikki pistää barskalla haisemaan. Fokus, muista fokus.
Studiopäiväkirja on jälleen joutunut pitämään pientä lepoa, kun levylle tulevan coverin oikeuksien metsästäminen on osoittautunut kutkuttavan haastavaksi. Siitä lisää TÄÄLLÄ 

Takaisin kuitenkin studiotöiden ihmeelliseen maailmaan, palataan tuohon coveriin sitten toiste.

Toinen päivä edessä Saastamoisen Mikon studiolla. Taas olen myöhässä, mutta onneksi olen availlut aamuisella koirankusetuslenkillä ääntä paremmin. Minusta tuntuu siltä, että haluan ottaa alkupään rallit uudestaan - ne pitää olla timanttiset. Tai ainakin niin timanttiset kuin omalla mittapuulla ne saa. On varmaan lenkkipolulla ihmetelty yksikseen aarioita laulavaa hampuusia.

Muille sopii myös, että luikautan, kun lupaan, että vedän ne paremmin. Ja niin teenkin. Taas oli mennyt elämästä muutama tunti hukkaan, kun sai suoraan painaa eiliset laulut deletellä. Onneksi se oli sen arvoista ja nyt on kunnon vokaalit purkissa. Siirrän vuoron Jukalle.

Tänään on tarkoitus pistää loput kitarat nauhalle, ja vaikka aikaa on, ei sitä ole hukattavaksi. Jokaiseen biisiin kun valikoidaan juuri siihen sopiva soundi, sovitus tsekataan viimeisen päälle ja vire pitää olla joka kerta täydellinen, on siinä ihan riittävästi palasia kohtaamaan toisensa.

Tykkään siitä, että Marttila pitää tiukkaa otetta. Homma pysyy kasassa, kun joku sanoo, milloin joku on varmasti riittävän hyvä eikä tarvitse itse arpoa. Lauluista tarvittiin joka biisistä kolme hyvää raitaa, jotta on mistä valita, enkä varmasti olisi yksin kyennyt tekemään valintaa. Kitaroiden kohdalla tsekataan, että milloin saa ottaa kuuluisia ”taiteellisia vapauksia” ja milloin pitää vetää just eikä melkein. Välillä Jukkaa on pidettävä ruodussa, ettei tule ylimääräisiä ääniä; toisinaan häntä saa puskea kikkailemaan enemmänkin. Sopivalla ruoskinnalla saa ravurin ajamaan oikein. Tai jotain.

Heikki Kuikka aka Keikkihuikka pääsee myös hommiin. Hänellä on kovat visiot baritonikitaran käytöstä, ja kun hänellä on visio hän saa sen myös toteuttaa. Kitarana on Marttilan komea Danelectron barska, josta Heksa vetää hetkessä hienot jutut. Levyn avausraita saa sillä suoraan lihaa luiden ympärille, ja sen idea alkaa muodostua. Kesämies sanoo soronoo ja häipyy takaisin mökille.

Soundeissa aina överit on parempi kuin vajarit. Tuntuu jopa, että skitat saa vetää yllättävän häröksi, eikä se tunnu vielä missään. Kuka murhasi Kyllikki Saareen vedetään kunnon happosoolo, ja silti se istahtaa sievästi joukkoon. On se kummaa.

Kaksi biisiä tuottaa ongelmia. Toiseen ei yksinkertaisesti keksitä mitään järkevää, toiseen hyvin vähän järkevää. Päädytään siihen, että jos ei keksitä niin ei keksitä ja tehdään sitten jollain toisella soittimella halutut jutut. Toiseen vedetään vain juuri sen verran kuin on tarve. Ei sitä aina kaikkien tarvitse yhtä aikaa täysiä soida - päinvastoin.

Homma etenee jopa epäilyttävän mallikkaasti. Mietin, että kaukana ovat ajat, kun äänityksiin tarvittiin yötä päivää kolme-neljä vuorokautta, kaljaa meni koritolkulla ja kaikki tehtiin hetken mielijohteesta. Ehkä molemmissa on puolensa, mutta ei tämä kyllä yhtään harmita. Illaksi pääsee kotiin ruoan äärelle, eikä päähänkään satu. Jälkikin vaikuttaa heti hyvältä, eikä aamulla tarvitse ihmetellä, että mitäs sitä tuli touhuttua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti